Ahogy a jó pap holtig
tanul, ugyanez elvárás legalábbis elviekben egy jó pedagógustól is. Nem
csak azért, mert változik a tudomány álláspontja, változik a nyelv, de változik
a módszertan is, új és új technikák jelennek meg, fejlődnek a segédeszközök is.
A folyamatos önreflexió fontos és szükséges eleme a pedagógusi pályának, mint a
fejlődés elengedhetetlen része, egyúttal segít megelőzni a kiégést is. A
tanítási filozófiámat két részre bontanám, a két szakomnak megfelelően
történelemre és angolra. Úgy gondolom, a két tárgy többnyire más hozzáállást,
más módszereket kíván meg. Korábban mi is viccelődtünk ilyesmivel saját
tanárainkkal, de van ebben igazság, a történelemórán Tanár úrnak, az angolórán
Misternek kell lenni. Igyekszem nem ismételni, amit a bemutatkozó lapon már
leírtam, inkább azokat a gondolatokat szeretném jobban kifejteni.
A történelem tanítása
sokkal frontálisabban zajlik, mint az angolé, ez leginkább abból adódik, hogy
nagy hangsúly van a tényanyag átadásán. Fontos elem viszont a forráselemzés,
kritikai gondolkodás fejlesztése, amihez jó eszköz lehet páros vagy csoportos
feladatok beiktatása. Ugyanakkor szívesen kipróbálnék és alkalmaznék
szerepjátékokat is (a vállalkozóbb szellemű diákok egy-egy történelmi
személyiség szerepébe bújhatnak), így személyesebbé téve a tananyagot. A
történelemnél valahogy ötvözném a különböző tanuláselméleteket: átvenném a
behaviorizmus frontálisabb módszereit; a kognitivizmusból az érvelést,
problémamegoldást; a konstruktuvizmusnak az előzetes tudásra való építését és a
konnektivizmus globálisabb szemléletmódját is. Ezzel szemben angolórán a kognitivista
tanuláselmélet, a kommunikatív megközelítés híve vagyok, az a tapasztalatom
(persze ez erősen csoport- és egyénfüggő), hogy sokkal könnyebben tanulnak a
diákok úgy, ha az adott nyelvtani, szókincsbeli részt a magyarázat után szóban
tudják gyakorolni, mert így a használat során rögzül a nyelvi elem.
Mindkét tárgy tanításában
nagy segítséget nyújtanak az IKT eszközök. Történelemnél sok forrást könnyebb
megjeleníteni egy interaktív táblán, projektoron. Videókon le lehet vetíteni számítógéppel
megcsinált csatákat, modellezett várakat, ezek mind hozzájárulnak, hogy a
diákok könnyebben el tudják képzelni a hallottakat, így pedig jobban meg is
marad a fejükben. Az angol tekintetében
pedig videók, feladatok, filmek, zenék, játékok végtelen tárháza áll
rendelkezésünkre, amit órán hasznosítani tudunk. Ez lehet akár egy Youtube
videó az akcentusokról, vagy egy BBC-s feladat. Ezekkel változatosabbá tudjuk
tenni az órákat, amit a gyerekek szívesen vesznek, de számunkra is meg tudja
törni a monotonitást, esetleg adhat új impulzusokat.
Az értékelésnél a legfontosabb
tényező a konzisztencia. A pedagógusnak e tekintetben is példát kell mutatnia,
nem szabad eljátszani a diákok bizalmát. Talán célszerű előre lefektetni a
szabályokat, követelményeket, így bebiztosíthatja magát mindkét fél. Nehéz
dolog, pluszmunka is, de jó lenne az ötfokozatú osztályzás mellett valahogy
szövegesen is értékelni a diákokat, ez őket is segítheti a fejlődésben.
A tanítási filozófiám fontos részének gondolom, amit már diákkorom óta tervezgetek, hogy sose felejtsem el, hogy milyen volt az iskolapadban ülni, diákként gondolkodni. Így tudok olyan stratégiákat, stílust, nem utolsó sorban a gyerekekkel olyan kapcsolatot kialakítani, ami egy gyümölcsöző közös munkát eredményez, ami által nem csak taníthatok, de nevelhetek is.
A tanítási filozófiám fontos részének gondolom, amit már diákkorom óta tervezgetek, hogy sose felejtsem el, hogy milyen volt az iskolapadban ülni, diákként gondolkodni. Így tudok olyan stratégiákat, stílust, nem utolsó sorban a gyerekekkel olyan kapcsolatot kialakítani, ami egy gyümölcsöző közös munkát eredményez, ami által nem csak taníthatok, de nevelhetek is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése