Bemutatkozó lap

Koblencz Máté vagyok, az ELTE történelem-angol tanári mesterképzésének első éves hallgatója. Pedagógus szülők gyermekeként úgy gondolom, nem áll messze tőlem ez a hivatás. Édesapámtól hallottam többször, hogy a pedagógusi munka 30% tanításból, 70% nevelésből áll. Ez nem azt jelenti persze, hogy nem kell elég képzettnek lennünk ehhez a feladathoz. Viszont tudnunk kell, hogy hol vannak a határok. Egy középiskolás fiatal még korántsem kiforrott ember, a mi feladatunk lesz, hogy őket a helyes útra tereljük, vagy ott tartsuk. Ami motivál a tanári pályával kapcsolatban az az, hogy hatással legyek a jövő nemzedékére, és a maximális tudásommal átadjam nekik azt, amit én tudok és tudni fogok. Motivál, és ez ösztönöz jobb teljesítményre, hogy úgy adjam át a tudásom, hogy azt a hallgatóságom is élvezze. Ez csak úgy lehetséges, ha én is élvezem, amit csinálok. Fontosnak tartom, hogy ne fásuljak bele az évek múlásával a hivatásomba. De talán legfőképpen az motivál, hogy példakép legyek valakik számára, akik tisztelnek engem, én pedig majd megfelelek az elvárásaiknak. Ez kicsit nagyképűnek és fellengzősnek hangozhat, de én e nélkül nem tudom elképzelni a tanári hivatást. A tanári pálya többet jelent egy munkánál, amit csak el kell végezni. Nem csak azért, mert otthon is dolgozatot kell javítani, vagy készülni az órákra, hanem mert ez arról az egyre jobban felértékelődő kincsről szól, ami a tudás és a fiatalság. Sokszor elképzeltem már, milyen az ideális tanár. Nekem is van a fejemben egy kép, ami egyrészt a diákkoromból megmaradt emlékek, másrészt a mostani, érettebb fejjel való gondolkodás összessége. A célom, hogy ennek az ideálnak megfeleljek, a gyerekeknek ne csak egy „felsőbbrendű lény”, ne kívülálló legyek, hanem olyan személy, akire akár barátjukként is számíthatnak, ha úgy adódik.

Ami a történelemben megfog, hogy mindig lehet benne újat észrevenni, hogy megismerhetjük a régi idők felfogását, kultúráját. A történelem egyfajta alapműveltséget is ad, amiből tanulhatunk akár a jelenkorra, vagy a jövőre nézve is. Azt gondolom, hogy a történelemszemléletnek fontos összetartó szerepe van egy közösség, mint például az ország életében. A történelemnek az is a feladata, hogy felelős állampolgárokat neveljen. A múltbeli példákból tanulva vihetünk tovább egy olyan szellemi örökséget, ami az ország fejlődését szolgálja. Különösen izgalmas számomra, hogy sokszor egy-egy kutatómunka hasonló egy nyomozáshoz, ki kell deríteni, hogy vajon az adott forrás mennyire hiteles, esetleg mire gondolhatott a szerző, történetíró. Kedvelt korszakomnak a középkort nevezném meg, ezen belül ugyanúgy közel áll szívemhez az egyetemes történelem, mint a magyar, így a szakdolgozatomat is a kettő összekapcsolásából írtam, Magyar-nápolyi diplomáciai kapcsolatok Nagy Lajos hadjáratainak idején címmel. Úgy vélem, az ember nemzeti büszkeségét felemeli, ha olyanokat olvashat, hogy a régmúlt idő magyarjai szinte ellenállás nélkül elfoglalták Dél-Itáliát a Messinai-szorostól majdnem Rómáig (hozzáteszem, Anjou királyaink teljesen jogos örökségét). Hazánk középkori külkapcsolataival szeretnék a jövőben komolyabban is foglalkozni a tanítás mellett. Azt gondolom, történelmet tanítani felelősség. Nem mindegy, hogy hogy adjuk vissza a diákoknak a múlt eseményeit. Veszélyes, és szerintem helytelen cselekedet, ha szándékosan elferdítünk valamit a történelemben, esetleg ha nem hűen, nem hitelesen adjuk vissza. Úgy érzem, hazánk történelme az elmúlt időszakban jelentőségéhez képest háttérbe volt szorítva. Célomnak tekintem, hogy ezt a komoly felelősséget a vállamra vegyem, és tudásomat a jövendő generációnak átadjam, ami által remélhetőleg a diákjaim jobb, legalábbis a problémákra fogékony, objektív szemléletű, széles látókörű, felelős állampolgárokká, de elsősorban emberré váljanak.

Az angol nyelv iránti lelkesedésem a különböző akcentusok és dialektusok iránti érdeklődésemből fakad. Azt gondolom, hogy az ember soha nem állhat le a nyelvtanulással, hiszen maga a nyelv folyamatosan változik, így ha az angoltanár nem fejleszti magát, a tudása könnyen elavulttá válhat. Véleményem szerint egy angoltanárnak nem csak a nyelvet, hanem az angolszász országok kultúráját is fontos megismertetnie a diákokkal, mert e nélkül a nyelv csak üres váz, amit az adott ország kultúrája tölt meg tartalommal. Személy szerint a minél több kommunikáción alapuló nyelvelsajátítást preferálom, tapasztalataim szerint így a diákok könnyebben és gyorsabban tudják elsajátítani a nyelvet. Ha a történelemre azt mondtam, hogy felelősség a tanítása, akkor ez az angolra végképp igaz. A nyelvhasználónak nem csak a saját személyisége képeződik le abban, ahogy kommunikál, hanem valamit közvetít a magyar kultúrából is. Egy idegen nyelv ráadásul szélesíti az egyén látókörét, nagyobb kitekintést enged a világra, ami szintén segíti a gyerekek társadalomba való beilleszkedését.

Mindezeket leírva az a kérdés fogalmazódott meg bennem, hogy valóban kész vagyok-e én erre a feladatra? A cél ott lebeg a szemem előtt, a tapasztalatok pedig jönnek idővel. Hiszem, hogy ez a hivatás egy jó célt szolgál, ami által a jövendő nemzedéket, ezzel az országot is előrébb tudom vinni.